måndag 23 december 2013

God morgon, jo man tackar...

Vaknar hastigt av ett snabbt trippande på tå i från köket och i samma veva står Oliver i dörren.
- Du mamma, ska dator vara på?
Drar mig sakta upp ur sängen och stänger av datorn, varför är du vaken?? Innan jag ens hinner få svar står Towe bredvid mig.
- Mina byxor blöta.
- åh nej, säger jag och har redan insett att det inte kommer bli någon skönhetssömn på en stund.
- Min säng också blöt säger Towe
- Oliver gå och lägg dig bredvid pappa och Towe stopp nej, inte du, du kommer med mig. Vi ska byta kläder....

Efter blöjbyte och pyjamasbyte, var det dags att gå och kolla till sängen, som inte alls var blöt. Men för säkerhetsskull bytte jag underlakan. 
- Varsågod och kryp ner
- Tack mamma, du snäll.
Jag kryper ner bredvid Towe, kommer på att jag glömt telefonen. Bara att gå upp och hämta den, snabba steg kommer bakom mig.
- Jag med dig mamma!
- Schhhh....
Även om vi kanske inte låter som en elefantskock så är det nog inte långt ifrån elefantmamma med ett busigt elefantbarn. Tillbaka till sängen.

- Mamma, är det? Towe pekar på skuggor på väggen
- Det är bara lampan som lyser på olika saker. Nu får vi sova, mamma ska snart gå upp. 
Towe snurrar runt, runt, runt. Täcke på, täcke av, var är Olga? Vad är det? Och det? Och det?
Efter ett antal svar hit och dit och försiktiga snälla Towe, jag måste få sova lite.
- Men mamma, jag gillar dig, du så tokig. Kan du sjunga...
Jag sjunger bä, bä vita lamm. 
- Mamma, mer...
- Mamma vill verkligen sova.
- Mmm jag bara hämta dockan...

Towe hämtar självklart dockan som kan prata
- mamma säger dockan 
- hihi, dockan tokig. Towe trycker på den igen...
- skrattar
- dockan skrattar
Detta håller på en stund, själv funderar jag på om jag lika gärna skulle kunna gå upp. Det är ju bara tjugo minuter kvar.

- Olga?
- Han sover i mammas säng
- Då jag läsa Olgas säng
- Mmm

13 minuter kvar....

Jag somnar... Klockan ringer.... Jag vill inte gå upp!!!

Towe kommer tillbaka till rummet.
- Mamma, va va det?
- Det va bara klockan somna att mamma skulle gå upp.
- Gör det då!

Jaha det var väl bara att gå upp då, Towe försökte jag lägga mellan Oliver och Christian men istället för att sova, väckte hon Christian som inte heller kunde somna om....

Skönt att veta att 2/3 är vakna när man själv ska jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar