tisdag 24 september 2013

Speed speed speed

Denna veckan har verkligen bara försvunnit, men just när man var i den så var den så lång. Allra helst skulle jag velat ha någon extra helgdag, eftersom det är då man ska hinna med allt.

Igår var jag på mitt första föräldramöte för skolan. Jag måste erkänna att det var en mycket konstig känsla. Kändes som det inte rörde förskoleklass så mycket. Men sen kom även en skopa av att man börjar bli gammal. Jag kommer fortfarande väl ihåg (oj, håll i er, för nu kom jag på att detta låter som man är riktigt gammal) iallafall vi satt på utvecklingssamtal i nian och läraren sa att arbetet vi höll på med inte fick lämnas in handskrivet utan att det var tvunget att vara skrivet på dator. Jag hade ingen dator och säkert många med mig. Jag ansåg både då som nu att det finns många som är väldigt dåliga på att skriva tydligt för hand, varför ska allt då vara på dator? Detta slog mig när man hör läraren svara en mamma som frågat om engelskaläxan för hennes son i trean. Lärarens svar var att glosorna skrev barnen själva in på en sida på en internetsida och att de med fördel kunna titta på något (jag kommer inte ihåg vad programmet hette) på youtube.

Bjuder man inte in barn att sitta vid datorn om även läxorna ska göras via den?

Visst det är vi föräldrar som sedan ska säga stopp, vad gäller speltid mm men en tanke bara.


Det kändes sedan lite bättre när dom säger att dom ska läsa en bok si och så många minuter varje kväll och inte en e-bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar