tisdag 13 november 2012

sticka eller virka

Ja det är frågan.

Ikväll samlade vi ihop ett litet gäng, för att se om några kunniga och väl insatta tjejer, kunde dela med sig av sina kunskaper och lära oss, icke så insatta eller kunniga sin kunskaper. Det gick sådär skulle jag vilja säga. Tur är väl ändå att de var flest av kategorin kunniga och insatt. Tur också för oss två som satt där i soffan  som två katter som fick leka fritt i var sitt garnnystan.

Det som ändå kändes ganska härligt, var att jag under dagen haft en liten förfrågan om hjälp till en ynka liten, söt och lätt kossa (tänkte att Towe skulle få något hon älskar) Jag mailade med  receptet (anvisningarna) på vad som skulle tillverkas och några frågor...

Hjälp!

Om det står såhär:

Huvud
Lägg upp 7 lm i rosa garn
1) 2 fm i andra lm från virknålen. 4 fm. 
3 fm i sista lm. Virka på lm-kedjans 
baksida (som när du virkar en oval). 4 
fm. 1 fm i sista lm.

Så visst 7 stycken vanliga maskor fixar jag, 2 stycken vanliga maskor i den andra vanliga maskan från virknålen fixar jag, men vart f.n gör jag av de andra 4???


Svar från ovan:

Det är inga bekymmer, det löser vi ikväll.


Så med höga förväntningar hoppade jgga glatt ner i soffan och fixade mina 7 maskor. Sedan gjorde jag två i andra maskan och sen var det kört, fick hjälp och kunde glatt kana vidare med mitt rosa garn...
Jag har verkligen ingen aning, om det såg rätt ut...

Tills jag kom till det här...

Virka på lm-kedjans 
baksida (som när du virkar en oval). 4 
fm. 1 fm i sista lm

Hj...älp! TACK!

Den ena av dom kunniga tittade på receptet, läste, lånade garnet och nålen, tittade och läste högt för den andra kunninga. Diskuterade.

Sedan lånade jag tillbaka allt, drog ur nålen och drog sedan upp allting och sa det är helt ok. Ni kan lära mig sedan när ni har prövat själva. Eller så kan ni göra en till mig också ;-)

Hon som läst mest hela tiden lånade sedan både nål och garn och försökte själv. Hon satt där tyst och grejade och fejade och sedan la hon också ner...

Med kommentaren att dom inte skrivit som hon är van vid.

Då gjorde jag tre rosor i stället, som jag kuppade in, så jag visste att jag hade något att göra som jag kunde.



Under tiden ser man ju bara hur dom där virknålarna och stickor snurrar runt som propellrar på ryska ubåtar på flykt från amerikanarna. Rackarns jag skulle också vilja!

Eller ja virknålen hos min soffkamrat, kanske inte gick som en rysk propeller utan mer som, ni vet han som försöker dra igång en motorbåt men inte lyckas, och skrattmåsen sitter och skrattar bort han psyke.


Mannen är min soffkamrat, motorn är virknålen, jag är skrattmåsen... Förlåt!
Lite framåt och lite bakåt...
Men det blev fint!

Sen prövade jag om jag kunde virka maskorna, som jag tror var halvstolpar, som var i koftan som den ena virkade. Gick väldigt lätt förutom att jag lyckades göra "ett knapphål" som jag kanske inte riktigt hade beräknat. Men någon gång är man  ju tvungen på att fixa ett knappnål, även om det inte riktigt var meningen eller tänkt från början.

Till slut hade jag gjort ja, den har många användningsområden

ca 1 cm från höger snöre, syns mitt hål, som med tiden blev mindre...

piratöga, hakskydd, knäskydd, munskydd, tvålkôpp, handduk till barbie, hängmatta, stenkastare snusuppsamlare...
Ja denna ÄR användbar...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar