måndag 26 november 2012

Uppfinnar-Jocke

Oliver har precis pratat med Christian i telefon, där Christian berättat att han kommer att köra lastbil i några timmar till innan han kan stanna för natten.

Efteråt börjar Oliver tänka...

- Mamma, jag ska uppfinna en robot när jag blir stor.
- Jaså?
- Mmm, vet du vad den ska göra?
- Nej...
- Den ska kunna köra lastbil åt pappa. Så han kan komma hem. Samtidigt ska den arbeta in pengarna till pappa.
- Det tycker jag låter som en fantastisk idé, Oliver'
- Hmm jag måste nog göra tre stycken.
- Jaså, varför det?
- En som kör lastbil, en som gör och säljer ost och en som städar huset.
- Det vore ju toppen, då behövde vi ju inte göra någonting.
- Eller så uppfinner jag en magisk dryck som gör alla sjuka barn friska.

Jag stannar upp och tittar på Oliver, där han sitter och tittar ut i mörkret med handen mot hakan.

- Absolut Oliver, gör en sådan magisk dryck, tänk va glada många skulle bli då.
- Undra i vilken bok den drycken står???
- Men tror du verkligen att den står i en bok då? Då hade den väl redan funnits?
- Ja det är så sant mamma, men om jag blandar tre spindlar, ett och annat småkryp, fyra blad och så lite hemligt bös.så kokar det ihop och säger puff. Sen när drycken är klar, då får vi hälla den i en  burk och sedan ställa den upp och ner så ingen tror att det är den.
- Självklart Oliver, det där sista kan jag hjälpa dig med.
- Så mamma, när ska vi börja?

Så ni som tycker att jag verkar ha tankarna på annat. Nu vet ni varför. Vi ska få nobelpriset snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar