torsdag 31 januari 2013

Teckenspråk

Towe har ett helt fantastisk sätt att göra sig förstått på.  På dagis lär dom sig teckenspråk,  vilket självklart hon snappat upp,  mycket.

Det är bara väldigt synd att vi inte förstår allt.  Jag skulle väldigt gärna ha en förteckningen över orden som barnen lär sig.  Dels för att förstå och dels för att man skulle kunna uppmuntra mera hemma.

Här är ett exempel på hur fantastiskt teckenspråket är.

Towe kommer till mig,  feberglansiga ögon och allmänt hängig och säger mamma, ja ha.  samtidigt som hon smeker sin högra kind i cirklar.

(för någon vecka sedan såg jag detta också.  Efter mycket funderande och även frågor till min hjälp av Oliver har jag lärt mig vad det betyder)

Mitt svar till Towe blev,  vill du ha äpple?
- jaa
- kan du fråga Oliver om han också vill ha.

Towe går fram till honom och säger,  Olga (som är det nya förslaget Oliver) du ha?  Samtidigt som hon tecknar ordet äpple.

Oliver vet ju direkt vad hon menar.

prova gärna länken för att se vad jag menar med ordet äpple.

http://teckna.ecsweden.se/tecken.htm

2 kommentarer:

  1. http://www.spreadthesign.com/se/

    Här är ett till teckenspråkslexikon, på den här sidan är det endast döva som visar tecknen, man kan dessutom se hur samma ord tecknas på olika teckenspråk.

    http://www.ling.su.se/teckensprakslexikon

    Här är ett lexikon till, mer utarbetat. Det ska tydligen finnas över 6000 olika tecken i det.
    Det är bara att börja plugga! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack så mycket.

      Då kanske jag kan komma på vad Christian är ;-)

      Radera