onsdag 22 juni 2011

Bokstäver som tål att tänkas på

Dagens diskussion i bilen

Jag och Oliver pratade om hur man ska tänka när man lär sig nya saker. just nu har vi gett oss in på att det ska gå att cykla utan stödhjul. Vilket Oliver hemskt gärna vill. Men han tittar mer på oss om vi har släppt eller inte. Så därför blir inte cykelturen så lång innan han gjort en halvmåne och ligger på gräset.
Vi kom fram till att man måste titta framåt och våga. Precis som när man lär sig klättra i träd. Man måste våga titta uppåt och ge sig den på att man kan.

Berättade för Oliver att jag kunde inte heller när jag var liten och berättade om den gången jag och min storebror var ute i skogen. Det fanns ett stort häftige, lite snett träd som brorsan klättrade upp jättesnabbt i. Men jag, jag kom verkligen inte upp.

Till min fasa ropar brorsan: DET KOMMER EN ÄLG!!!

och vips så hade jag kommit upp i trädet. Min bror skrattade jättemycket och sa att du ser du kunde ju... det kom aldrig någon älg men jag hade helt enkelt fått andra tankar i mitt huvud, tankar som att jag klarar det!

När Oliver säger: Men mamma, hur kom du ner då?

Jaa jag fick väl klättra, hasa och kana ner. För där kunde jag ju inte sitta.
Annars hade du ku trillat ner säger Oliver

Precis, man måste ju våga trilla också. Precis så är det ju med cykeln också. För att lära sig cykla utan stödhjul måste man titta framåt och våga trampa. Sen självklart måste man ju våga trilla i början också.

Precis så är det ju i det vanliga livet också.

Man måste titta framåt och våga satsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar