söndag 9 oktober 2011

Fick ett ryck

För att ha ägnat förmiddagen åt att städa, så fick jag ett ryck som varade i ca 4 timmar.

Eftersom älgjakten börjar i morgon, är det ju alltid bra om det finns något gott att stoppa i matlådan.
Så det blev lite bröd och under tiden det var i ugnen, blev det bröd på ett jästpaket till och till slut hade det blivit...



6 st grahamslimpor

3 st Grahamslimpor

10,5 dl vetemjöl
9 dl grahamsmjöl
3 tsk bikarbonat
3 dl russin (kan uteslutas)
2 dl sirap
1 liter filmjölk

Blanda allt torrt först och rör sedan i det "våta"
Grädda i bröad form
200 grader 45 min

ett långpannebröd med rågsikt och öl

1 st långpanna

1 flaska öl + varmt vatten
1 paket jäst
1 tsk salt
1.5 dl mörk sirap
1 ägg
ca 17 dl rågsikt

Häll upp ölet ich tillsätt varmt vatten så det blir 50 cl.
Häll det över jästen och r ör om.
Tillsätt salt, sirap, ägg och större delen av mjölet.
Häll i långpannan och låt det jäsa i en timma.
Grädda i 175 grader ca 30 min






               

50 st bullar


Och pannkakor till kvällsmat.

Men nej jag har inte smakat på varken brödet eller pannkakorna men två bullar har faktiskt slunkit ner. Den första glufsade jag till och med i mig med ett glas kall mjölk.

Så nu är nog frågan. Vad ska jag äta till kvällsmat?

- Tillagat av Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar