tisdag 26 juli 2011

En dag i kaos...

För mig behöver man inte vara en stor familj för att få ihop ett kaos. I morse räckte det med mig själv och två små barn. Som verkligen vaknat på rätt sida, eller inte ;-) Efter en natt som inte ens finns ord att beskriva. Så vaknade jag 1.5 timme efter i mina beräkningar jag hade gjort på natten. Ok , där försvann morgonpasset på xt. Jag och Towe gick upp klockan åtta och gjorde en mysig frukoststund. Prövade att ge Towe havregrynsgröt blandat med nutra och banan. Har nog aldrig sett något sputta och fräsa så. Övergick till vanlig ersättning istället och vi både blev nöjda och belåtna.

Köttbullar!
Klockan 9 tyckte väckte towe Oliver med en stor kram och blöt puss. Sen var hela köket igenkleggat. Jag gjorde köttbullar inför semestern. Skönt att slippa stå och rulla sånt sen. Towe var inte på ett glatt humör utan skulle bäras. Oliver klagade över att han hade ont i magen. Så han var verkligen inte med på att springa till köket som första-nappen-hjälpen direkt.



Oliver fick provsmaka första köttbullen...
- Var den god? undrade jag
- Mmm, men mamma du behöver nog krydda lite mer
- Vad säger du? (själv tyckte jag den var jättegod)
- Lite mer salt hade inte skadat...

Eftermiddagen skulle egentligen bli en utflykt men jag kände att jag bara blev mer och mer stressad. Towe hade brutit ihop flera gånger. Fler tänder på g???? Tokilsken och mina nerver låg i kläm...

Köket total kaos, lunch ska fixas, Jätteledsen Towe, en utflykt, ett biblioteksbesök, middag, bilturer hit och dit och sedan hem igen innan kl 18.  Tyvärr jag kände mig bara misslyckad och insåg att detta går inte. Ringde mamma och sa att vi får hoppa utflykten.

Resultat: Inte en jätteledsen Towe utan nu även en tokarg och ledsen Oliver. Så med två gråtande barn fick mitt hjärta att svida. Ringde mamma, biblioteket nästa. Men Oliver var inet helt överlycklig för det. Jag hann iallafall diska upp disken innan vi åkte.

På biblioteket gick det inte heller lika smidigt som vanligt, även om det gick mycket bra. Många böcker blev det, får hoppas att det blir roliga stunder med dessa under semestern. Eftermiddags fick i Vesene innan det stressades hem igen. Städa upp det sista i köket, en snabb tango med snabeldraken. Diverse diskussioner om slutet av augusti som inte heller det gjorde gott inombords. Men det reder nog ut sig sedan.

Under hela dagen har Oliver även haft språklektioner. Han är mycket för språk. (ibland lite väl mycket, eftersom jag inte kan flytande italienska!)

Det är många ord som ska översättas både till engelska och italienska. Helst kinesiska också men det kan jag inte ;-) och fortsätter det så här så kan jag snart många språk...
Som t.ex. idag:

- Mamma, vad heter skåp på svenska?
- Skåp
- Ja men på engelska då?
- Cupboard (som var det första enkla ord som slog mig)
- På italienska då?
- Vet inte...
- På engelska då?
- Cupboard
- På italienska då?
- Jag vet ju inte, men snart får jag väl hämta lexikonet...
- Ja gör det, det är nog lika bra
- Armadio
Detta fortsätter att repeteras ett par gånger tills det känns som någon satt mig på repeat...
- Men snälla Oliver jag har ju sagt det jättemånga gånger nu.
- Ja men du måste säga det fem gånger till...
-ok, skåp, cupboard, armadio, skåp, cupboard, armadio, skåp, cupboard, armadio, skåp, cupboard, armadio, skåp, cupboard, armadio
- Bra, då vet jag, kappbård och armdjooo.

Vi skulle behöva en styck Lella ståendes i hörnet här för att plocka fram i dessa stunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar