söndag 10 juli 2011

Inte bara snabeldraken...

... utan idag har vi även haft besök av en större snabelsvärmare!




Så luden, fin och för mig väldigt ovanlig.

Christian trodde jag skojade när jag sa att jag tittade på en fjäril som var rosa och grön och luden... Benen är lika vita som fönstret, så det ser verkligen ut som att den doppat benen i någon målarfärgsburk.

Det var en humla i samma fönster, den gick till attack mot fjärilen hela tiden. Den försvarade sig genom att flaxa med vingarna hela tiden. Eller var detta något annat dom höll på med?

Hittade namnet på fjärilen, när jag via google hamnade på naturhistoriska riksmuseet.

Under våren och försommaren har vi ju sett gigantiska larver i gräsmattan, på dörrkarmen, ja lite varstans runt huset. Så det kan ju vara dessa fina fjärilar. Då lär vi se dom nästa år också. Kanske har jag planeterat någon blomma som dom tycker om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar