fredag 8 juli 2011

Picknick/lunch tips

Fick syn på en superenkel lunch på en annan blogg jag följer...
http://www.bloggfamiljen.se/category/matplatsen/fars/page/2/

Köttfärsröra bakad i en bakis!
Gudomligt gott och enkel, delar man den på mitten så har man ett perfekt mål att ta med på picknicken eller lunchen. Den funkade bra att värma i micron dagen efter också. Visserligen var inte brödet så krispigt men det var ändå onödigt gott. Jag delade brödet som det står i receptet men nästa gång ska jag prova att bara skära bort ena änden och sedan försöka gröpa ur den ändå.
För att lättare få fyllningen att stanna i brödet.


Hacka 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor och en halv burk med solrostorkade tomater.
(Hur fint man hackar det beror på hur kräsna familjemedlemmar man har, mitt blev väldigt finhackat)

Fräs 500 g köttfärs och blanda sedan ner lök, tomat, basilika efter smak och en förpackning med krossade tomater. Krydda med salt, peppat och en gnutta socker.

Låt sjuda i 10 minuter. Låt sedan svalna.

Skär av locket på en barkis eller liknande och gröp ur det så det fortfarande finns ca 2 cm till kant.

Blanda 1 dl hackade oliver och 125 g delad mozzarella (jag hade feta ost och det funkade jättebra) med 150 gr riven stark ost.

Rör ner detta i köttfärsen och fyll sedan brödet.
Lägg på locket och vira in brödet i aluminiumfolie

Grädda i ugnen 200 grader ca 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar